Jodelatiti, in Tirol! - Reisverslag uit Pettneu, Oostenrijk van De Drie - WaarBenJij.nu Jodelatiti, in Tirol! - Reisverslag uit Pettneu, Oostenrijk van De Drie - WaarBenJij.nu

Jodelatiti, in Tirol!

Door: Ton vdv

Blijf op de hoogte en volg De

23 Juli 2014 | Oostenrijk, Pettneu

U hebt hetgeen dag zonder info moeten doen: de site lag er blijkbaar uit maar daar gaan we dan!

Jodelatiti, in Tirol!

Vanochtend weer op de fiets en gelukkig, het is droog en dat zal het de hele dag blijven. Vertrokken uit Hohenems waar we prima verbleven in hotel Schiffle. Op naar Bludenz waar we de trein zullen nemen. Zo toch maar 51 km gefietst en daarmee 150 meter de hoogte in geklommen. Vrijwel alles vals plat en dat gaat met de temperatuur die ruim in de 20 graden zit, prima.
Bij de eerste stop een verrassing. Na dat ik richting de serveerster zei dat het wel zo prettig was als het droog weer is kreeg ik de reactie:"Ssst, Es kan sich so verändern". Ik dacht eerst dat het een autochtone dame was die probeerde wat in het Nederlands te plaudern maar het blijkt een Belgische schone te zijn. De klik met Rina is snel gevonden. Ze is pas 4 maanden in Oostenrijk en vond het maar moeilijk wennen. Op mijn opmerking dat alles went, behalve een vent meldde zij dan ook spontaan dat ze die maar in Deurne achtergelaten had...

Rustig verder naar Bludenz gefietst. Ik merk wel het voordeel van GPS in combinatie met een kaart en omschrijving. De GPS geeft zo nu en dan alleen de richting aan (soms staat het pad niet op de kaart en dan blijft alleen de richting over) en als het dan een splitsing van paden betreft is de omschrijving perfect. Anderzijds: een vergissing in interpretatie van de tekst wordt direct opgemerkt zodat we zeer weinig omwegen fietsen.

Bij het station aangekomen zie ik op het perron een leeftijdgenoot met fiets zitten. Bij navraag of hij wellicht een ervaren treinreiziger in dit land is blijkt hij op 9 juli uit Oldenzaal te zijn vertrokken richting Padua. Van enige ervaring geen sprake dus maar als de trein stopt staat de wagon waar de fietsen in moeten wel recht voor onze neus.
De treinreis biedt in het begin mooie uitzichten maar snel duiken we een tunnel in die door de berg heen is aangelegd. Ik raak aan de praat met een Wiener die ook in de coupé zit. En jawel hoor, als het woord "Rom" of "Italien" valt dan is het woord "wahnsinn" niet ver weg meer.

In Sankt Anton uitgestapt en de route vervolgd. Heerlijk weer, berg af, het mooiste deel van Tirol (vinden ze hier), we kunnen u melden dat dan het leven weer waard is geleefd te worden.
We zijn nu in Pettneu. Het kostte enige moeite het adres te vinden; mijn GPS kent het niet en zoals wij dat gewoon zijn zonder GPS: het ligt of links of rechts, we kiezen rechts en .... inderdaad het had links moeten zijn. Nu is dat in Bilzen of Boxtel niet zo'n probleem maar hier hang je zo maar voor een kleine honderd meter stijgen in de prijzen. Maar, aangekomen, worden vanuit de kamer we, vergast op een geweldig uitzicht op de bergen.
Enfin, douche en biertje verdiend dus daar gaan we nu op af!

Met de groeten van

De Drie

• 24 Juli 2014 - 19:34

Henny Van Wessel:

Jodelatiti , de eerste 1000km zitten erop, heerlijk! Het moet jullie een heel goed gevoel geven.
    Wat een geweldige prestatie tot nu toe, zelfs al zouden jullie van nu af aan bussen of treinen!!!!
    Lijkt me alleen al moeilijk om je iedere keer aan het weer aan te passen, laat staan dan ook nog fietsen. Chapeau!!!
    Groetjes Henny en Theo

• 24 Juli 2014 - 20:09

Lut:

Wat een geweldig trio...al de 1000km in de benen.
    Was vanmorgen al ongerust toen ik niets kon lezen...gelukkig was het maar de verbinding.
    Zeker en vast een stevig biertje verdiend!!