Hoe sterk is.... - Reisverslag uit Ravenna, Italië van De Drie - WaarBenJij.nu Hoe sterk is.... - Reisverslag uit Ravenna, Italië van De Drie - WaarBenJij.nu

Hoe sterk is....

Door: Ton vdv

Blijf op de hoogte en volg De

01 Augustus 2014 | Italië, Ravenna

... De eenzame fietser, zo zong Boudewijn de Groot. Die kan het ook mooi zeggen (niet zo mooi als Marsman, maar toch) maar als dat liedje door de kop blijft spelen van De Drie dan begrijpt u dat we een etappe met wind tegen gehad hebben. Niet alleen wind tegen maar ook verveling tegen. Ik sprak al eerder over de voorkeur van sommige ontwerpers om rechte wegen aan te leggen maar in dit deel van de Povlakte halen ze Noordoostpolder-kwaliteit. Volgens mij kreeg de ontwerper om 16.00 uur de opdracht om 20 km weg te plannen en daar was hij om 16.05 mee klaar: gewoon een rechte lijn trekken. Als die lijn dan precies in zuidoostelijke richting gevolgd moet worden en de wind is zuidoost dan is de gedachte aan Boudewijn (de zanger, niet de vm koning) niet ver.

Dit gebied is daarnaast een groot agrarisch stuk Italië. De afwisseling is dus tussen appels, mais, tomaten, appels, mais enzovoort.
Van dit deel van de rit is slechts het volgende te melden: we vonden een dode slang op de weg en werden ingehaald door een Volkswagen. Als dat memorabel is dan weet u het wel.

Uiteindelijk bij de Adriatische kust ter hoogte van Ravenna aangekomen. Dat is iets geheel anders: er ligt een lagune voor de kust die er mooi uitziet. Veel vogels en een mooi uitzicht. Om verder te komen zelfs op een veer moeten stappen dus de avonturen konden ineens niet op!

Om 1700 uur aangekomen in het centrum van Ravenna alwaar we een prima B&B aantreffen. De uitbaatster laat even op zich wachten maar als ze er is loopt ze over van behulpzaamheid. We zijn op 3 minuten lopen van het centrum, zo meldt zij, dus we kunnen de fietsen laten staan. We gaan de stad zien.

Dat deden we gisteren ook in Ferrara. Een oude binnenstad die vooral opvalt door de omvang. Alles navenant aanwezig, pallazo's, een kasteel, leuke bochtige straatjes en het duurste biertje van de rit tot nu toe. Dat laatste is ook eigen schuld: we moesten natuurlijk tegen de muur van het kasteel met uitzicht op de winkelstraat van de stad een biertje nuttigen en ja, dat kost dan wat. Wat de prijzen betreft dus weer terug in Nederland....

Uiteraard zijn we de dag begonnen met "lang zal ze leven" voor ons Rina die haar 62e verjaardag viert. Gedurende de dag steeds weer een sms-piep zodat helder is dat velen aan haar verjaardag dachten waarvoor van haar de hartelijke dank.

Tot zover maar weer. Morgen weer de heuvels en bergen in maar dat meld ik u dan weer.
Met de groeten van

De Drie

• 01 Augustus 2014 - 21:24

Mariette Neven:

Hallo Rina , wij wensen je een hele fijne verjaardag toe. Vandaag in Ravenna toegekomen. Chapeau voor jullie! De tocht vordert goed. Geniet nog van de mooie Adriatische kust en drink een glaasje heerlijke Italiaanse wijn op uw verjaardag. Nog succes verder. Mariette en Richard

• 01 Augustus 2014 - 23:13

Eline Claassens:

Leef Rina en andere twee,

maar vandaag vooral Rina die haar 62 verjaardag viert, dwz nog niet! Ik hoop dat jullie lekker uitrusten op een terras met een glaasje tintelende wijn en ervaren hoe goed het leven is, zeker als je zoals jullie onderweg bent. Heb je je jarig gevoeld Rina? De eerste verjaardag zonder je moeder ook. Ik denk dat ze vaak in je gedachten naar boven komen, je ouders.

Jullie zijn al in de Povlakte, ja, die herinner ik me nog goed, de lange wegen waarbij ik in de hitte liep van boom naar boom, de muggen, de rijstvelden... Wat schieten jullie al op nu! Verleden week waren we een kleine week in Slenaken daar hadden we geen internet en deze week was er steeds van alles, zal ik later wel eens vertellen. Maandag vertrekken onze meisjes richting Adelaide en dat is heel spannend.
    Ik denk vaak aan jullie, nog heel mooie dagen en alles wat jullie je toewensen en vooral een goed humeur en humor!!

Tot een volgende keer, dank voor jullie verslagen,

Lieve groet,

Paul en Eline

• 02 Augustus 2014 - 07:13

Henny:

Hallo jullie drietjes

Een week verder weer en jullie hebben Ravenna bereikt. Geweldig, hebben we bezocht vanuit Ancona toen we moesten wachten op de ferry naar Griekenland. Het herinnert me aan heerlijke wijn , fantastisch ijs, waar we niet genoeg van konden krijgen en muggen!! Daar hadden we uiteraard snel genoeg van, bleven 's avonds in de caravan zitten, anders werd je lek gestoken.
    Het gaat nu heel hard met jullie, onvoorstelbaar wat jullie al bereikt hebben. Het landschap zal weer afwisselend worden. Geniet ervan en hou je taai!!!

Liefs Henny en Theo

• 02 Augustus 2014 - 12:21

Stella:

Hallo Rina, Ans en Ton,
    Rina, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. John en ik zijn vrienden van Ans en Ton. Wij kennen elkaar niet, maar wij volgen jullie alle drie dus.
    Hopelijk heeft de saaie tocht van gisteren niet je verjaardagsfeestje bedorven.
    Wij vinden het ongelooflijk knap van jullie om iedere dag weer op die fiets te stappen en jullie kilometertjes te doen.
    Nog even en dan zijn jullie in Rome. Succes bij de laatste paar honderd kms.
    Groetjes, Stella en John