Vooral: warm.... - Reisverslag uit Turrito, Italië van De Drie - WaarBenJij.nu Vooral: warm.... - Reisverslag uit Turrito, Italië van De Drie - WaarBenJij.nu

Vooral: warm....

Door: Ton vdv

Blijf op de hoogte en volg De

02 Augustus 2014 | Italië, Turrito

Vandaag van Ravenna naar Turrito gereden.
Het eerste stuk van een kilometer of 10 was een toegift op gisteren, niet erg opwindend dus.
Na dat eerste stuk een kopje koffie en daar raakte Rina in gesprek met een vrouw die 14 jaar geleden van Leopoldsburg naar Italië trok. Haar Nederlands met Limburgs accent was nog prima.
Na de eerste kilometers reden we parallel aan eerste uitlopers van de bergketen Apennijnen. Die zien er een stuk vriendelijker uit dan de Alpen maar een stijging van 7% voelt daar niet anders.

Zoals de titel van dit stuk doet vermoeden: het was heet. De maximale temperatuur die we op een meter zagen was 42 graden. Rina wist zeker dat dit kwam omdat de meter in de zon hing maar ja, daar fietsen wij ook in. Veel drinken is het devies en vooral niet te hard bergop willen gaan. We maakten een extra stop in een dorpje van naar schatting 1000 inwoners en een winkelcentrum zo groot als de gemiddelde mall in de VS en dronken daar 3,5 liter water en een kop koffie. De stop was nodig, zo merkten we, omdat de batterij daarna weer redelijk opgeladen was.

In het slot van de rit werden we nog getrakteerd op een stijging va 7% over 500 meter en dat valt niet mee bij deze temperatuur. Aangekomen in het hotel zijn we, geheel tegen onze gewoonte, maar eerst begonnen met een goed glas witbier van de tap en een schaal antipasti. Was zeker niet verkeerd.

Voor morgen lijkt het weer gelijk te worden aan vandaag, zij het met regen in de avond. Dat was voor ons reden om de etappes van vandaag en morgen zo in te richten dat het echte klimmen morgenvroeg direct voor ons ligt. Tegen de tijd dat het warm wordt gaan we weer bergaf.

Gisterenavond was Ravenna zeer aangenaam. Op aanraden van de uitbaatster van de B&B hebben we een restaurant uitgekozen. De ober was er een van ouderwetse klasse; direct zien wanneer je iets nodig hebt, spreekt zijn talen met enige improvisatie maar doet dat met verve en is de primus interpares voor de andere bedieners. De man was verknocht aan zijn vak; de leeftijd schatten we in op zo'n 70 jaar. En top aan dat alles: het eten was prima!
Na het eten door de oude stad gewandeld. Het was er op de vrijdagavond gezellig druk. We aten een ijs - je bent niet voor niets in het land van de gelateria's - en wandelden terug naar de B&B.
Alles bijeen een goede afsluiting van een dag met een verjaardag.

Tot zover maar weer met de groeten van

De Drie

• 02 Augustus 2014 - 19:46

Wolter:

Jullie schieten mooi op. Niet al jullie avonturen uitgebreid kunnen volgen, door beperkt WiFi bereik. Het weer inmiddels en stuk beter begrijp ik. Nou ja beter? 42 graden? Afzien dus! Succes en veel plezier toegewenst vanuit een zonnig Bretagne. 22 graden, zeer aangenaam en we hoeven niet eens te fietsen!
    Groet,
    Japke en Wolter!

• 03 Augustus 2014 - 10:33

Peter H:

Ha Ton,

Leuk om jullie te kunnen volgen op deze manier en alle respect voor het fietsen van zo'n eind zonder veel stimulerende middelen!

Zullen we die stijging van 7 procent er maar in houden voor de volgende verkiezingen?

Hartelijke groet,

Peter

• 03 Augustus 2014 - 11:41

Lou:

Hallo Hallo

Veel respect, jullie schieten echt goed op!
    Ondanks de hitte nog even doortrappen en ROME komt " lonken ".
    Nog fijne fietsdagen, en lekker genieten.
    Groetjes,
    lou