Van Diksmuide naar Oostende - Reisverslag uit Diksmuide, België van De Drie - WaarBenJij.nu Van Diksmuide naar Oostende - Reisverslag uit Diksmuide, België van De Drie - WaarBenJij.nu

Van Diksmuide naar Oostende

Door: Ton vdv

Blijf op de hoogte en volg De

14 Augustus 2018 | België, Diksmuide

Maandag 13-8
We zijn om ruim 18.00 uur aangekomen in de jeugdherberg, tegenwoordig Stay OK, in Oostende. Goede fietstocht gehad maar laat ik met gisterenavond beginnen. We aten op de markt in Diksmuide. Het eten was alleszins redelijk, de bediening daaraan contrair. Blijkbaar krijgen ze op de Markt in Diksmuide te makkelijk bezoekers. Voorbeeld: we vragen na het eten nog een drankje en krijgen als antwoord dat de bar gesloten is (het is dan 20.45 uur). Vervolgens vragen de buren een drankje en die worden bediend. Na een opmerking van mij zegt de ober dat hij dat wel begrijpt maar dat de bar desalniettemin dicht is. Dus maar vertrokken en op de weg terug in Het Haantje nog een afzakkertje genomen met een uitstekende bediening.
Op de wandeling naar ons slaapadres merkte Rina een automaat op: een binnenbandenautomaat (goeie voor Scrabble) voor een fietswinkel. 5 Verschillende maten band beschikbaar. Goed idee om dat op een veel gebruikte fietsroute te doen.
In de ochtend vertrokken we met een paar druppels regen maar de rest van de dag bleven we de bui steeds voor. Hebt begin was trouwens niet fantastisch: we reden een eindje om voordat we op de route waren. Het leverde wel een beeld op van een kunstwerk langs de weg; een beetje griezelig aandenken aan de oorlog 14-18. Langs een voetweeg is een heuveltje opgeworpen waarop een graat aantal schedels ligt. Dat leest als akelig maar het is in elk geval indrukwekkend.
Terug naar de fietstocht. De weg van Diksmuide naar Veurne gaat naar het zuidwesten en, u vermoedde dat al, de wind was zuidwestelijk en redelijk fel. In Veurne onszelf dus maar getrakteerd: niet als gewoonlijk buiten. Op een bankje een boterham maar een Croque Monsieur, een Croque Special en een boerenpaard paté verder waren we weer geheel op stoom.
Van Veurne tot Oostende vrijwel geheel de wind in de rug op de laatste 5 kilometer na. Mooie stuk door de duinen tussen Koksijde en Oost-Duinkerken, zeer de moeite waard. De route leidt ons verder landinwaarts; de eerste keer dat we de zee zien is in Oostende.
Het landschap is nogal wisselend: eerst het schone vlakke land, dan de duinen en het laatst een landbouwgebied. Grappig is dan als je in Slijpe-Brug komt (wie kent het niet?? 2-3 km ten noordoosten van Westende) en je ziet dat van de 10 gebouwen er een tearoom is met een compleet antroposofische uitstraling. Hoe kom je op het idee en hoe overleeft dat op zo’n plek?
Enfin, de koffie was prima, de uitbaatster had een yogi-thee die Ans lekker vond dus dat was dik voor elkaar.
Aangekomen in Oostende gaan we eerst onder de douche en dan te veld om iets te eten te krijgen. Iets in mij zegt me dat dit op de boulevard moet lukken.
A demain!
De drie

• 14 Augustus 2018 - 07:59

Bebbel:

Lieve Ans en Ton,
    Ga zo door! Heel veel plezier vanuit zuid Engeland, waar het ook heel mooi en leuk is!
    kus Rob en Bebbel

• 14 Augustus 2018 - 07:56

Bebbel:

Lieve Ans en Ton,
    kus Rob en Bebbel

• 14 Augustus 2018 - 18:35

Wolter:

Stiekem aan een mooi reisverslag begonnen dus?! Dat hadden jullie wel eens eerder mogen melden dus! Nu komt mijn morele steun pas op gang nu jullie toch al de wind in de rug hebben. Zo te lezen hebben jullie de zuidwester op kop ook goed doorstaan. Geniet van het windje in de rug en blijf goed eten en drinken