Van Zierikzee naar Naaldwijk - Reisverslag uit Naaldwijk, Nederland van De Drie - WaarBenJij.nu Van Zierikzee naar Naaldwijk - Reisverslag uit Naaldwijk, Nederland van De Drie - WaarBenJij.nu

Van Zierikzee naar Naaldwijk

Door: Ton vdv

Blijf op de hoogte en volg De

16 Augustus 2018 | Nederland, Naaldwijk

Donderdag 16-8
Na 86 km (teller Rina) dan wel 89 km (teller Ans) aangekomen in Naaldwijk. Ook hier weer het oplettende lezertje: inderdaad hetzelfde laken een pak als eerder. Ondanks veel gebel geen plek op de route dus weer een paar kilometer extra onder de wielen.
Van Zierikzee zijn we rechtstreeks naar Scharendijke gefietst via de bekende knooppunten.Veel aardappelen, preien en ajuinen gezien maar Schouwen-Duiveland is toch aangenaam te fietsen als de wind goed staat. Dat laatste was niet het geval maar aangenaam was het toch wel.
In Scharendijke is de eerste stopplaats na zo’n 20 km maar daar blijkt in het dorp nog alles in diepe rust om 10.30 uur. Aan de Brouwersdam blijkt een frituur te staan die ook koffie verkoopt en die in gelukkig wel open.
Vanaf dit punt gaat het over een flinke afstand een stuk makkelijker. De wind van achteren en alles vlak: nog een keer het elektrisch-fietsgevoel. Na Goeree-Overflakkee (dat bewoners zelf “Flakkee” noemen, stuk eenvoudiger) over het Haringvliet naar Voorne-Putte. In Rockanje koffie gedronken. We halen vlak voor het terras een echtpaar in van wie de vrouw op een ligfiets fietst met aanhanger waarin de zoon zit en de man heeft dochterlief op sleep. De fiets van de dochter zit met een ingenieus stangenmechanisme aan de fiets van pa vast. Ik zag dat dochterlief zo nu en dan best mee trapte maar vaak ook niet. De mensen legden uiteindelijk aan op hetzelfde terras waar wij koffie drinken. Het gesprek met de bediening gaat in moeilijk Engels en het blijkt dat het om mensen uit Lille, Frankrijk gaat. De Franse les van Rina komt dan van pas en er volgt een gezellige kout. Zij plannen de dag naar Den Haag door te fietsen maar zoals verderop zal blijken dat halen ze niet.
Na Rockanje door naar Oost-Voorne. Rare naam: zo ongeveer het meest westelijke plaatsje van Nederland, ten westen van die plek ligt de zee en toch Oost-Voorne? Raadselachtig....
De route leidt vervolgens naar de Maasvlakte. Contrast is natuurlijk groot: de duinen van Voorne zijn bekend zeer mooi en de industrie op de Maasvlakte heeft, laat ik zeggen, zijn eigen schoonheid maar wel anders.
We komen natuurlijk 5 minuten te laat aan om de snelle ferry naar Hoek van Holland te pakken en moeten een uur wachten. Na een half uur komt het bericht dat een medisch noodgeval voor 30 minuten vertraging zorgt. Uiteindelijk toch op de boot en daar voert de conducteur (of hoe heet zo iemand op een boot) een ware oneman-show op voor elke gast. Voor de twee dames meldt hij dat het hem door de directie verboden is naar de achterwerken van de klanten te kijken maar dat hij geen bezwaar ziet als de dames eens bewonderend zijn achterwerk aanschouwen omdat dit een buitengewoon mooi exemplaar is. Direct daarna loopt hij weg om bij de volgende klant geld op te halen. De Fransen die we eerder troffen haalden deze boot niet; ze zijn vermoedelijk eerder gaan kamperen.
De boottocht duurt een half uurtje. Vanuit Hoek van Holland is Naaldwijk inclusief twee omleidingen nog een tiental kilometers en daar komen we om 19.00 uur aan. We logeren luxe in een Fletcher hotel.
Nog even om de traditie in ere te houden het eten van gisteren. We aten in de Proeverij en dat is een naam die verwachtingen opwekt. En kijk, nog terecht ook!
Rina en ik begonnen met een half dozijn buitengewoon lekkere oesters en dan kan het al niet meer stuk. De vissoep, schol en mosselen (Ans kan er niet genoeg van krijgen) zijn eveneens prima dus: bent u in Zierikzee dan op naar de oude haven en de Proeverij stelt u niet teleur.
Zo, de douche en het schrijfwerk zitten er op, we blijven nu hier in het hotel eten en zal daar morgen weer verslag van doen.
A demain!
De drie

• 16 Augustus 2018 - 22:10

Bebbel:

Prima de luxe, vooral dat lekkere eten! Wij zijn weer home sweet home!

Liefs

• 17 Augustus 2018 - 15:33

Lou Parthoens:

Leuk om jullie te volgen, nog veel plezier samen.
    Groetjes.