In Umbrië. - Reisverslag uit Petrignano, Italië van De Drie - WaarBenJij.nu In Umbrië. - Reisverslag uit Petrignano, Italië van De Drie - WaarBenJij.nu

In Umbrië.

Door: Ton vdv

Blijf op de hoogte en volg De

04 Augustus 2014 | Italië, Petrignano

Vanwege de weersvoorspelling -33 graden- weer zo tijdig mogelijk vertrokken. Dat was overigens niet heel vroeg; de kastelein weigerde om voor 8.00 uur ontbijt op tafel te zetten. Nu is "ontbijt" ook maar een woord. In Nederland, Duitsland en Duits sprekend Italie is met het ontbijt naar onze maatstaven niks mis. Hier in de wat zuidelijker streken maakt men er zich vanaf door wat toast met jam aan te bieden, als je geluk hebt een croissant erbij en de onvermijdelijke cappuccino.

Maar vooruit, om half negen op de fiets en richting Assisi.
De planning is om een kilometer of 10 voor Assisi te overnachten, morgen daarheen te fietsen, enige uren te spenderen om de stad te zien en dan nog een dertigtal kilometers te doen.
De queeste loopt op zijn eind, we kunnen ons permitteren de komende dagen gemiddeld 40 km per dag te doen zodat we op de afgesproken tijd bij Pietro in Rome zullen zijn. Die Pietro is nog een verhaal apart; ik zal het de komende dagen nog wel over hem hebben.

In tegenstelling tot de voorspelling vertrekken we met een heel lichte motregen en dus geheel bewolkt. Later op de dag wordt de voorspelling wel waar gemaakt en het wordt echt heet.
Na een half uur fietsen komen we de eerste winkel tegen. We worden welkom geheten door een vrouw die ons zeer ten dienste is. Ten einde de zouthuishouding op peil te houden kocht Ans twee pakjes pinda's. Die werden direct door de winkelierster omgeruild naar een zakje met dezelfde inhoud als de twee. Goedkoper, Hetzelfde gold voor de melk. Rina durfde een duurder pak eerst te nemen maar ook dat werd direct omgeruild.
Uiteindelijk voor €17 ingekocht en er werd afscheid van ons genomen alsof we de zaak hadden overgenomen.

We rijden vanaf hier hoofdzakelijk door het dal van de Tiber. Zeker het tweede stuk als we in Umbrië zijn is dat wonderschoon. Golvende heuvels, mooie boerderijen en dorpjes, het lijkt op Toscane.

Wat overigens echt nergens op lijkt is de kwaliteit van de wegen nadat we Zuid Tirol verlaten hebben. Scheuren, gaten, hobbels, alles wat niet bij een goede asfaltweg thuishoort is in ruime mate voorradig. En dan de poging tot reparatie van al het achterstallig onderhoud is van een gepruts dat het niet alleen pijn doet aan je zitvlak maar ook aan je ogen. Als goede linkse rakkers uit de jaren '60 geven we direct de reactionairen de schuld: Berlusconi moet wel hiervan de hoofdoorzaak zijn. We zijn het er over eens dat zijn taakstraf met minstens een jaar verlengd moet worden wegens grove schuld aan achterwerkmarteling.

Aangekomen in Petrignano, op 10 km van Assisi, zoeken we naar hotel La Torreta. Dat vinden we snel. De oprijlaan brengt ons bijna terug op ons startpunt (bij wijze van spreken dan) en we worden geholpen door een aardig meisje dat vakantiewerk doet. Ze redt zich behoorlijk in het Engels maar de kamernummers zijn nog een probleempje. Na enig geschuif komen we allen aan op de plek waar we de nacht zullen doorbrengen.

Gisteravond nog even door het dorp Sansepolcro gewandeld. Meer dan aardig om gezien te hebben en het was er verrassend gezellig druk. Gegeten bij het hotel waar we sliepen en vanochtend betaald en -we zijn het gewend buiten de jeugdherbergen- zonder rekening weer verder.

Tot zover maar weer met de groeten van

De Drie

• 04 Augustus 2014 - 22:36

Eline Claassens:

Mooi leven lieve drie, ondanks afzien en zweet, en wat dies meer zij.

jullie tocht door Umbrie, met zoveel herkenning van de hitte alswel de slechte wegen, motoren met name in het weekend, het snelle ontbijt met pittige koffie en ook het afzien in de Appenijnen, een gebergte waar Rina mij 11 jaar geleden nu, voor waarschuwde en ik herinner mij de muggen, mijn pijnlijke voeten, maar ook wat was het mooi, de vergezichten en bekaf aankomen maar dan ook genieten.... en dat jaren later nog.
    Jullie gaan hard op je doel af, dat zal dubbel voelen, het is toch een heerlijk leven zo onderweg zijn, niets moeten behalve fietsen en het zalige nog-niet weten...

Onze Carolien is vandaag gearriveerd in Adelaide, Marieke en Veer zijn onderweg. Een lieve groet allemaal, met veel plezier, sterke benen, humor en lekker slapen, eten drinken....

Lieve groet Paul en Eline

• 04 Augustus 2014 - 22:57

Bebbel:

Gelukkig zien jullie ondanks et gehobbel toch nog genoeg moois! En fijn dat jullie op jullie " gemak" naar Rome kunnen . Geniet ervan maar dat gaat zo wel lukken.

Liefs Rob en bebbel

• 04 Augustus 2014 - 23:02

Pieternel:

Dag lieve Ans, Ton en Ria oftewel lieve drie,

Eindelijk (ik schaam me diep) is het me gelukt om jullie blog te lezen. 'n Paar keer lukte het me niet om op de website te komen, hoewel dit geen excuus is. Ik heb nu alles ingehaald en verschillende blogs gelezen en tot mijn grote verbazing zijn jullie al bijna in Assisie aangekomen. Man, man wat hebben jullie gefietst.
    Heb enorme bewondering voor jullie. Uit de verhalen begrijp ik dat jullie gelukkig ook genieten van de natuur, de omgeving, de mensen en goed zorgen voor de inwendige mens.

Hier gaat alles z'n gangetje. Henk is zaterdag vertrokken naar Madagascar om precies te zijn naar Nossi-Be, een eiland bij Madagascar. Hij had weer veel zin in dit PUM projekt.

Blijf jullie nu weer volgen.
    Zorg dat de benen ook dat laatste stuk nog sterk en soepel blijven.

Liefs, Pieternel

• 04 Augustus 2014 - 23:06

De 4 Van Fryslan:

Hallo Rome trapppers
    terwijl jullie zwoegen in de hitte van Umbrie genieten wij van het aangename zomerse klimaat in het vlakke Friesland. Ons stijgings percentage beperkt tot de bruggetjes over grachten en sloten.
    Geniet nog verder met volle teugen van het eindpunt dat nu stilaan in zicht komt.
    We wensen jullie nog een goede vaart en dat doen wij ook , maar dan naar Terschelling.

De groeten van de 4 fietsers

• 05 Augustus 2014 - 08:44

Wolter:

Zo te horen gaat het hartstikke goed met jullie, jullie hebben weer volop aandacht voor de belangrijke bijzaken. We wensen jullie een bezinningsvol oponthoud in Assisi. Is wel klimmen trouwens, maar dan te voet! Geniet!
    Groet, Wolter en Japke